Sunday, December 7, 2014

jika kita susah, ada yang lagi susah. bersyukurlah dan membantulah


Pagi tadi 0900am aku drive dari kota nak g UTM library ade group assignment, da lambat sbb start pkul 0800am.. Cuaca xberapa baik, hujan lebat.. Tetibe ade 1 motor potong, di celah kaki pompuan yg duduk blkg, ade kaki kecil xpakai kasut..

Kesian pulak rase..aku tengok jam, mmg aku da lambat.. Xtolong kesian.. Tp aku kejo moto ni laju pulak.. Yelah, hujan lebat oi.. Budak kecik tu mak dia kepit tutup pkai tangan je.. Tp, aku bjaya tahan moto ni n suruh mak n budak kecik tu naik kete buruk aku..

Oh kesian, anak dia 1tahun 5 bulan demam panas, dorang duduk tiram bawa anak ke Hospital Kota Tinggi, tp doctor suruh refer to HSI..mak dia kata ade 3 lagi kat umah pun demam panas.. Kahak banyak kata doctor kene tahan wad nti sbb jangkitan dlm paru2.. So bawak gilir2 ikot turn..Kata mak dia... Adoii kesian gile..

Umur mak dia ni dalam 23/24 tahun, suami plak asyik kene tipu dgn majikan gaji kadang xmasuk. "Kami cari besi buruk jela kak".. (Umur aku 23 makbapak aku bagi honda civic adiah hari jadi kot, gaji pun syukur alhamdulilah)..Perghh ko xkesian pulak aku dengo.. Aku cakap biasa aku bawak anak aku gi klinik qualitas kat tiram, alhamdulilah baik tp mahal sikit. "KAK SWASTA kami xmampu, nak dapat rm10 sehari pun belum tentu"... Perghhhh sadis nyer. Nak minta tolong sedara mara, dorang pun orang susah kak..

Sampai area tiram, mak dia swuh aku berhenti kat BHP je, nak balik umah dulu dia nak tukar baju sbb da basah kuyup.. (Oouh, baju dia and anak dia pun koyak2.. Pergh kesian betol...)

Sebelum keluar kete, mak dia xberhenti say terima kasih, suami dia pun sama xberhenti cakap terima kasih, aku sempat hulur note yg ade dlm purse aku (jarang2 aku ni bawak note byk dlm purse, note tu aku nak beli charm duit dari syirwani sbg tanda anniversary kami).. Alah, duit boleh cari, REZEKI tu ALLAH bagi..

Aku nampak mak dia nangis.. Tuhan saja yg balas jasa kata mak dia kat aku.. Tp aku balas balik, MOGA ALLAH sentiasa Lindungi kalian sekeluarga.. Sebak betol tengok..ada lagi yg susah kalu kite rase susah..haih..

cerita : Zarith Syuhada
sumber : ALASperut

No comments:

Post a Comment